
Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli wraz z Krakowskim Instytutem Logoterapii przeprowadziły kolejne badanie dotyczące kondycji psychicznej dzieci, młodzieży i nauczycieli.
Badanie miało na celu diagnozę skali występowania depresji, niskiego poczucia sensu życia, uzależnienia od Internetu, relacji rodzinnych, marzeń i wartości oraz wypalenia zawodowego wśród nauczycieli. Ponad 18 tysięcy uczniów i 3 tysiące nauczycieli odpowiedziało na pytania dotyczące tego obszaru. Coraz częściej mówi się dziś o kondycji psychicznej dzieci, młodzieży i nauczycieli – nie jako modnym temacie, lecz realnym wyzwaniu, przed którym stoi współczesna szkoła. Rosnące napięcia, trudności emocjonalne, poczucie samotności, przeciążenie obowiązkami czy ucieczka w świat cyfrowy – to nie tylko pojedyncze doświadczenia, ale zjawiska, które układają się w wyraźny, niepokojący obraz.
Raport, który oddajemy w Państwa ręce, powstał z potrzeby lepszego zrozumienia tego obrazu. Nie chodzi tu wyłącznie o liczby – choć one są ważne – lecz przede wszystkim o przyjrzenie się temu, jak młodzi ludzie i ich nauczyciele przeżywają codzienność – jakie mają relacje, potrzeby, wartości. To próba uchwycenia głębszych mechanizmów, które wpływają na ich dobrostan lub jego brak. Badanie ma charakter diagnostyczny – pozwala uchwycić pierwsze sygnały kryzysu i zarysować obszary, które wymagają szczególnej uwagi.
Wyniki prezentowane w Raporcie wskazują, że mamy do czynienia z zjawiskiem, które wymaga nie tylko zrozumienia, ale i systemowego działania. Odpowiedzi uczniów i nauczycieli tworzą szerszy obraz, który może stać się punktem wyjścia do budowania bardziej wspierającej, empatycznej i uważnej szkoły.
Raport pokazuje również, że kondycja psychiczna nie jest dodatkiem do szkolnych osiągnięć, lecz ich fundamentem. Jeśli chcemy wspierać rozwój dzieci i młodzieży, musimy zacząć od zadbania o ich poczucie sensu, bezpieczeństwa i więzi. Podobnie jak zadbać o tych, którzy ich uczą.
MCDN planuje kontynuację badań również pod koniec bieżącego roku. Umożliwi to systematyczne monitorowanie kondycji psychicznej uczniów i nauczycieli w regionie oraz podejmowanie skutecznych działań profilaktycznych i interwencyjnych.
Badania zostały zrealizowane w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych”. Projekt realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności – Komponent A „Odporność i konkurencyjność gospodarki”, inwestycja A3.1.1 „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”.
Raport z badań kondycji psychicznej 2024-25
Artykuł ze strony: https://mcdn.edu.pl/wyniki-raportu-juz-dostepne/