
Program Profilaktyki Zintegrowanej „CUDER” działa kompleksowo i obejmuje spotkanie zespołu profilaktyków z trzema grupami osób.
Celem programu jest wzmocnienie czynników chroniących uczniów przed szeroką gamą zagrożeń oraz opóźnienie inicjacji alkoholowej.
Program jest też wprowadzeniem do gry profilaktycznej „CUDER”, wyjaśniając pojęcia sfer ciała, umysłu, ducha, emocji i relacji, pojęcia zagrożeń (pułapek) oraz wzmocnienia chęci poszukiwania sensu życia. Program inicjuje i wzmacnia refleksyjność wśród uczestników. Im bardziej uczeń refleksyjny, tym bardziej chroniony przed zagrożeniami.
„CUDER” jest programem profilaktyki zintegrowanej wg modelu dr Grzelaka. Główne wartości, na których budujemy program to: prawda, miłość i wolność. Główne strategie profilaktyczne wykorzystane w programie: wzmocnienie harmonijnego rozwoju ucznia, obniżenie poziomu napięć, wzmocnienie poczucia radości.
Program jest ewaluowany i wyniki ewaluacji przedstawiamy w szkole w formie sprawozdania z realizacji programu.
WERSJA PODSTAWOWA Programu Profilaktyki Zintegrowanej CUDER:
Spotkanie z młodzieżą trwające ok. 3 godz. lekcyjne (3 x 45 min) podzielone na trzy części:
- – kim jesteś?
- – gdzie jesteś?
- – po co jesteś?
WERSJA PEŁNA Programu Profilaktyki Zintegrowanej CUDER:
- Jak w wersji podstawowej – spotkanie z dużą grupą młodzieży (do 150 osób) na sali z nagłośnieniem i wielkoformatową grą „CUDER”
oraz - Spotkanie ze szkolną Radą Pedagogiczną
- Spotkanie z rodzicami uczniów
PROGRAM PROFILAKTYKI ZINTEGROWANEJ „CUDER”
ZAŁOŻENIA:
- Wspiera szkolny program wychowawczy zgodnie z założeniami profilaktyki zintegrowanej.
- Spełnia wytyczne Ministra Edukacji w zakresie kształtowania postaw i wychowania do wartości odwołując się do modelu zrównoważonego rozwoju.
- Odwołuje się do dwóch głównych strategii profilaktycznych: wzmacniania pozytywnego potencjału oraz zmniejszania skali zagrożeń.
- Przygotowuje dziecko do kolejnych etapów rozwoju oraz do wejścia w okres dojrzewania wzmacniając sferę fizyczną, emocjonalną, duchową (związaną ze światem wartości), oraz intelektualną – czyli kluczowe obszary z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju w ujęciu antropologii personalistycznej.
„Podstawowym zadaniem systemu edukacji powinno być doskonalenie tej właśnie umiejętności, która pozwala człowiekowi odnajdywać niepowtarzalny sens, a nie ograniczanie się do zwykłego przekazywania wiedzy i tradycji […] młodzi ludzie muszą się uczyć podejmowania niezależnych i autentycznych decyzji.”
V.E. Frankl
METODY:
- Nowatorskim i unikalnym narzędziem wykorzystywanym do realizacji założonych celów w pracy z uczniami jest opracowana przez autorów programu wielkoformatowa gra RPG o charakterze profilaktycznym i wychowawczym.
- Wersja planszowa gry jest pomocą dydaktyczną wchodzącą w skład oferty (szkoła otrzymuje grę o wymiarach 1mx1m). Umożliwia dalszą pracę w oparciu o elementy programu w ramach zajęć wychowawczych.
Ponadto w zajęciach wykorzystujemy:
- wykład połączony z prezentacją multimedialną
- burzę mózgów
- inscenizację
- psychodramę
W RAMACH PROJEKTU ZAPEWNIAMY:
- Profesjonalnie przygotowany zespół profilaktyków prowadzących spotkanie z uczniami klas V -VIII (max 5 klas) w formie mitingu, trwającego 3 x 45 minut.
- Trenerów profilaktycznej gry planszowej prowadzących warsztaty w klasach trwające 45 minut.
- Prowadzących szkolenie Rady Pedagogicznej „Profilaktyka zintegrowana uzależnień behawioralnych”.
- Prowadzących spotkanie z rodzicami uczniów, biorących udział w projekcie profilaktycznym.
- Materiały dla rodziców i wychowawców.
- Przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej, opracowanie i przesłanie raportu dla szkoły.
SZKOŁĘ PROSIMY O:
- Przygotowanie sali do spotkań z uczniami z zapewnieniem miejsca siedzącego z oparciem dla każdego ucznia.
- Przygotowanie zaciemnienia okien i ekranu w celu wyświetlania filmów edukacyjnych oraz miejsca na rozwinięcie wielkoformatowej planszy do gry , której wymiary to: 5 x 5 m (np. sala gimnastyczna).
- Przygotowanie szkolenia Rady Pedagogicznej w dniu realizacji zajęć z uczniami.
- Zaproszenie rodziców na spotkanie w dniu realizacji zajęć z uczniami.
- Zapewnienie sali i miejsc siedzących oraz zaciemnienie okien do prezentacji filmowych na spotkaniu z rodzicami Radą.
- Prosimy o zapewnienie posiłku w stołówce szkolnej dla 2 osób prowadzących zajęcia ( w wypadku realizacji pełnego programu, w którym realizowane są spotkania z Radą oraz rodzicami).
KOSZT:
- Spotkanie z uczniami | jedna edycja: 2.500 zł
- Szkolenie Rady Pedagogicznej zatytułowane: „Profilaktyka zintegrowana uzależnień behawioralnych”| jedna edycja: 500 zł
- Spotkanie z rodzicami – wykład | jedna edycja: 500 zł
Do ceny doliczany jest koszt dojazdu realizatorów oraz nocleg, jeżeli jest wymagany do przeprowadzenia programu. Cena podlega negocjacjom w przypadku większej ilości realizacji w tej samej szkole.
KONTAKT:
mailowy: profilaktyka@archezja.pl lub tel. 883 425 557
Oferta Programu Profilaktyki Zintegrowanej „CUDER” do pobrania TUTAJ:
http://archezja.pl/wp-content/uploads/ARCHEZJA_program-profilaktyki-zintegrowanej_CUDER_2025.pdf
Istnieje też możliwość zakupu Profilaktycznej Gry Grupowej CUDER dla klasy lub innej grupy, bez zamawiania programu: https://cuder.pl/produkt/gra-planszowa-cuder/
Edukacyjna Profilaktyczna Gra Grupowa CUDER dla dzieci i młodzieży, skłaniająca do zastanowienia i refleksji nad wartościami życia jest doskonałym narzędziem wychowawczym!
PRZEZNACZONA DLA:
- 2-5 osób lub 5 kilkuosobowych grup
- od 10 do 100 lat
ZAWIERA:
- 1 mapę gry
- 25 elementów pionków CUDER
- 1 kostkę dziesięciościenną
- 6 kart konfrontacji
- 1 instrukcję gry
Więcej o programie CUDER na stronie: www.cuder.pl