
Cykl trzech spotkań z klasą podczas których poruszamy tematy związane z potencjałem i marzeniami młodych ludzi, kryzysami i tym jak sobie z nimi radzić oraz budzeniem kreatywności i wzmacnianiem poczucia sprawczości.
Jest to pierwszy program logoprofilaktyczny w Polsce.
OPIS ZAJĘĆ:
wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności z zakresu radzenia sobie w kryzysach rozwojowych i sytuacyjnych.
Zależy nam, by młodzi ludzie patrzyli na kryzysy i trudne sytuacje, jak na wyzwania oraz szansę do zmiany swoich dotychczasowych postaw czy zachowań. Poza tym, celem programu jest uruchomienie w młodzieży refleksji na temat potencjału duchowo-moralnego człowieka.
Na program składają się trzy scenariusze:
- „CUDER„ Jestem-mogę – 2 x po 45 min.
- „Dlaczego z sensem łatwiej?” – 2 x po 45 min.
- „Skrzydła” – 2 x po 45 min.
Realizowane w kilkutygodniowych odstępach umożliwią dzieciom i młodzieży pogłębienie refleksji nad danym zagadnieniem.
Program w trakcie ewaluacji i rekomendacji. W okresie wrzesień 2022 – styczeń 2023 był realizowany ze środków finansowych Województwa Małopolskiego w wielu placówkach na terenie Małopolski.
KOSZT I INFORMACJE DODATKOWE:
- CZAS REALIZACJI: 1 zajęcia – 90 min.
- ILOŚĆ UCZESTNIKÓW: jedna klasa
- CENA: 2.200 zł – koszt realizacji 3 spotkań z jedną klasą. W cenę wliczony jest dojazd realizatorów zajęć
Oferta programu logoprofilaktycznego „ŻYJ z SENSEM” do pobrania TUTAJ:
http://archezja.pl/wp-content/uploads/ARCHEZJA_Zyj-z-Sensem_2025.pdf
1. „CUDER” JESTEM – MOGĘ
SCENARIUSZ ZAJĘĆ dla UCZNÓW KLAS SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Temat: „Jestem – mogę” – kim jestem? I jaką mam misję do wykonania?
Cele:
- Zapoznanie uczniów z modelem CUDER
- Uczniowie potrafią dostrzec, rozpoznać i nazwać talenty i umiejętności swoje oraz kolegów i kolezanek z klasy
- Pokazanie znaczenia jakie mają nasze plany w poczuciu sensu naszego życia
- Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i sprawstwa

Czas: 90 min. – 2x po 45 min.
Metody: ćwiczenia, miniwykład, dyskusja kierowana. burza mózgów, elementy dialogu
Formy pracy: praca indywidualna, w małych zespołach oraz całą grupą
Narzędzia: karty z pytaniami, kartki A4, kredki, projektor, duży ekran, komputer
2. „DLACZEGO Z SENSEM ŁATWIEJ?”
SCENARIUSZ ZAJĘĆ dla UCZNÓW KLAS SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Temat: „Dlaczego z sensem łatwiej?” – jak marzenia pomagają przetrwać trudne chwile
Cele:
- Zapoznanie. Przypomnienie uczniom o modelu CUDER
- Uczniowie potrafią dostrzec zależności pomiędzy sferami w różnych sytuacjach
- Pokazanie znaczenia jakie mają nasze marzenia w poczuciu sensu naszego życia
- Pokazanie wagi marzeń i poczucia sensu w kryzysie
- Nauka konstruktywnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych

Czas: 90 min. – 2x po 45 min.
Metody: miniwykład, dyskusja kierowana, burza mózgów, elementy dialogu
Formy pracy: praca indywidualna, w małych zespołach oraz z całą grupą
3. „SKRZYDŁA”
SCENARIUSZ ZAJĘĆ dla UCZNÓW KLAS SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Temat: „Skrzydła”
Cele:
- Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych
- Wzmocnienie poczucia estetyki u dzieci
- Wzmocnienie pozytywne dzieci – skrzydła symbol potencjału
- Zwiększenie poczucia sensu u dzieci

Czas: 90 min. – 2x po 45 min.
Metody: burza mózgów, obserwacja, wykład, ćwiczenia, praca w grupie
Formy pracy: praca w małych zespołach i z całą grupą
Środki dydaktyczne: 4 arkusze brystolu, kolorowe kartki A4, komputer, projektor, duży ekran, pastele olejne, farby, inne przybory plastyczne, klej, nożyczki, aparat fotograficzny
Narzędzia: film „Odlot”, projektor, duży ekran, komputer
Oferta programu logoprofilaktycznego „ŻYJ z SENSEM” do pobrania TUTAJ:
http://archezja.pl/wp-content/uploads/ARCHEZJA_Zyj-z-Sensem_2025.pdf